КОНТЕНТ-АНАЛІЗ ПОЛІТИК ВІДКРИТОГО ДОСТУПУ ТА ВІДКРИТОЇ НАУКИ В УНІВЕРСИТЕТАХ ТА НАУКОВИХ УСТАНОВАХ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.62405/osi.2025.02.02Ключові слова:
відкрита наука, відкритий доступ, репозитарій, FAIR, дослідницькі дані, нау-кова політика, законодавство, Україна, євроінтеграціяАнотація
Дослідження присвячене аналізу стану впровадження принципів відкритої нау-ки в українських закладах вищої освіти та наукових установах. Методологічною основою став контент-аналіз офіційних вебсайтів університетів та науково-дослідних інститутів України, що дало змогу оцінити рівень інституційної підтримки відкритого доступу та відкритої науки, наяв-ність відповідних політик, планів щодо впровадження, сервісів тощо, а також відкритості науко-вих комунікацій та доступності дослідницьких результатів. Метою роботи є визначення ступеня інтеграції концепцій відкритого доступу, управління дослідницькими даними та принципів FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) у діяльність вітчизняних університетів і наукових установ. У фокусі дослідження – ключові терміни, критерії та індикатори, які дають змогу оцінити прогрес у реалізації відкритої науки на інституційному рівні та співставити українські практики з міжнародними стандартами.
Отримані результати висвітлюють нерівномірність процесу впровадження відкритої науки: провідні університети та установи, залучені до міжнародних проєктів, демонструють вищий рі-вень адаптації, тоді як більшість організацій перебувають на початковому етапі формування по-літик відкритого доступу й управління даними. Водночас виявлені як позитивні практики (ство-рення інституційних репозитаріїв, поява авторських договорів, проведення семінарів і тренінгів), так і бар’єри — технічні, організаційні та нормативні. Таким чином, дослідження має прикладне значення для вироблення рекомендацій щодо гармонізації національної наукової політики з єв-ропейськими вимогами, а також для визначення пріоритетів подальшого розвитку інституційної інфраструктури відкритої науки в Україні.
Дослідження виконано в межах проєкту НТР «Розробка методології та інструментарію мо-ніторингу ефективності впровадження принципів відкритого доступу, належного управління до-слідницькими даними та їхній відповідності принципам FAIR» (2025–2026).
Посилання
BASE. (2025). https://www.base-search.net/Search/Results?lookfor=country%3Aua&l=en&oaboost=1&ling=0&newsearch=1&refid=dcadven&name=
Berezko, O. (2022, zhovten 26). Vidkryta nauka – druhyi shans dlia ukrainskoi naukovoi systemy?ZN.UA. https://zn.ua/ukr/science/vidkrita-nauka-druhij-shans-dlja-ukrajinskoji-naukovoji-sistemi.html
Björk, B.-C. (2021). Open access to construction IT research articles – developments over the past 25 years. Journal of Information Technology in Construction, 26, 23–27. https://doi.org/10.36680/j. itcon.2021.002
Budapest Open Access Initiative. (2025). https://www.budapestopenaccessinitiative.org/read/ukrainian-translation/
Burgelman, J. C., Pascu, C., Sjoer, R., et al. (2019). Open Science, Open Data, and Open Scholarship: European Policies to Make Science Fit for the Twenty-First Century. Frontiers in Big Data, 2, 43. https://doi.org/10.3389/fdata.2019.00043
Chmyr, O. S., Kvasha, T. K., Yaroshenko, T. O., & Chukanova, S. O. (2017). Natsionalnyi repozytarii akademichnykh tekstiv: vidkrytyi dostup do naukovoi informatsii. Kyiv: Ukrainskyi instytut naukovo-tekhnichnoi ekspertyzy ta informatsii.
Derzhavnyi torhovelno-ekonomichnyi universytet. (2025). Avtorskyi dohovir pro peredachu nevykliuchnykh prav na vykorystannia akademichnoho tvoru. Repozytarii DTEU. https://ur.knute. edu.ua/bitstreams/cad4f51c-b899-4036-892b-e6c2f3673a13/download
Drach, I. (2020). Vidkryta nauka v universytetakh: tsili ta perevahy. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, 1(50), 90–93.
European Commission. (2020). Access to and preservation of scientific information in Europe: Report on the implementation of Commission recommendation C(2018)2375 final. Publications Office of the EU. https://op.europa.eu/s/xcpo
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2022). Pro zatverdzhennia natsionalnoho planu shchodo vidkrytoi nauky: Rozporiadzhennia KMU vid 08.10.2022 r. № 892. https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennia-natsionalnoho-planu-shchodo-vidkrytoi-nauky-892-081022
Kersloot, M. G., Jetten, M., Nylinder, S., Schoots, F., & Cornet, R. (2025). The FAIR Lesson Plan Handbook: Open Educational Resources for FAIR Training. Studies in Health Technology and Informatics, 327, 1074–1078. https://doi.org/10.3233/SHTI250548
Kopanieva, V. (2023). Naukova komunikatsiia v tsyfrovomu seredovyshchi. Visnyk Knyzhkovoi palaty, 9(326), 27–37. https://doi.org/10.36273/2076-9555.2023.9(326).27-37
Levin, N., Leonelli, S., Weckowska, D., Castle, D., Dupré, J. (2016). How Do Sc
Mohammed Benhamed, O., Burger, K., Kaliyaperumal, R., Santos, L. O. B. D. S., Suchánek, M., Slifka, J., & Wilkinson, M. D. (2023). The FAIR Data Point: interfaces and Tooling. Data Intelligence, 5(1), 184–201. https://doi.org/10.1162/dint_a_00161
Moradi, S., & Abdi, S. (2023). Open science–related policies in Europe. Science and Public Policy, 50(3), 521–530. https://doi.org/10.1093/scipol/scac082
OECD. (2021). Open Science – Enabling discovery in the digital age. Paris: OECD. https://is.gd/EMlG9E
Open Journal Systems (OJS). (2025). https://openscience.in.ua/ojs
OpenAIRE. (2025). https://www.openaire.eu
OpenDOAR. (2025). https://www.jisc.ac.uk/opendoar
Pence, H. (2023). Will Open Science Succeed in Higher Education? Journal of Educational Technology Systems, 51(3), 261–270. https://is.gd/Oho9Kd
Prykhodkina, N. O. (2024). Vidkryta nauka v suchasnomu doslidnytskomu prostori. Visnyk pisliadyplomnoi osvity: zb. nauk. pr. Seriia «Pedahohichni nauky», 30(59), 109–134. https://doi. org/10.58442/3041-1831-2024-30(59)-109-134
ROAR (Registry of Open Access Repositories). (2025). https://roar.eprints.org
Shyshkina, M. P., & Spirin, O. M. (2021). Rozvytok vidkrytoi nauky v Ukraini: problemy ta perspektyvy. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 81(1), 1–19.
Suber, P. (2022). Open Access. MIT Press Essential Knowledge series. Cambridge, MA: MIT Press.
Vidkryta nauka – druhyi shans dlia ukrainskoi naukovoi systemy? [Open science – a second chance for the Ukrainian scientific system?]. (2022, October 26). ZN.UA. https://zn.ua/ukr/science/vidkrita-nauka-druhij-shans-dlja-ukrajinskoji-naukovoji-sistemi.html
Vidkryta nauka v Ukraini: postup i shliakhy rozvytku. (2021). U Teoretyko-praktychni problemy vykorystannia matematychnykh metodiv i kompiuterno-oriientovanykh tekhnolohii v osviti ta nautsi:Zbirnyk materialiv III Vseukrainskoi konferentsii (s. 131–134). Kyiv: Kyivskyi universytet imeni B. Hrinchenka.
Yaroshenko, T. (2011). Zelenyi shliakh vidkrytoho dostupu. Repozytarii ta yikh rol u naukovii komunikatsii: pershi dvadtsiat rokiv. Bibliotechnyi visnyk, 5, 3–10.
Yaroshenko, T. (2021). Vidkrytyi dostup, vidkryta nauka, vidkryti dani: yak tse bulo i kudy ydemo (do 20-littia Budapeshtskoi initsiatyvy vidkrytoho dostupu). Ukrainskyi zhurnal z bibliotekoznavstva ta informatsiinykh nauk, 8, 10–26. https://doi.org/10.31866/2616-7654.8.2021.247582
Yaroshenko, T., Serbin, O., & Yaroshenko, O. (2022). Vidkryta nauka: rol universytetiv ta bibliotek u suchasnykh zminakh naukovoi komunikatsii. Tsyfrova platforma: informatsiini tekhnolohii v sotsiokulturnii sferi, 5(2), 277–292.